HOME WEBSHOP/voor organisaties 

Wil jij met jouw organisatie:

  • Huiskamers vullen met gezelligheid en een glimlach? 
  • Sociaal contact tussen mensen stimuleren?
  • Het omzien naar elkaar versterken?

Ja? Dan past een Zwaaisteen® initiatief zeker bij jouw organisatie zodat je lokaal van betekenis kunt zijn.

Is jouw organisatie geschikt?

Jazeker! Bij Zwaaisteen® gaat het om het vermeerderen van gezellige momenten, een glimlach en contact. En je geeft een boost aan het omzien naar elkaar. Het is geen initiatief dat je kunt inzetten voor één specifieke doelgroep, als ouderen of eenzame mensen. Juist niet! Het gaat erom dat iedereen kan meedoen. Dat maakt het krachtig!

Bij een Zwaaisteen® initiatief vul je huiskamers met een glimlach, gezelligheid en (zwaai)contact. Dit doe je door het plaatsen van Zwaaistenen voor het huis van mensen die deze gezelligheid waarderen. Denk bijvoorbeeld aan een moeder die veel thuis is vanwege haar kinderen, een ZZP'er met zijn kantoor aan de eettafel, een oudere die slecht ter been is en weinig buiten komt, een buurtgenoot die nieuw is in de wijk en nog geen contacten heeft, een echtpaar dat altijd in is voor iets 'leuks',  enz...

  • Mensen vaker naar elkaar gaan zwaaien, zodat zij meer 'omzien naar elkaar'.
  • Mensen vaker glimlachen, gezelligheid ervaren en contactmomenten hebben, zodat het gevoel van welbevinden positief wordt beïnvloed.
  • Er een laagdrempelig initiatief ontstaat, zodat iedereen kan meedoen.

Via de webshop op deze pagina bestel jij een Zwaaisteen® initiatief met Zwaaisteenstickers en/of stoeptegels. Na je bestelling ontvang je een email met een toegangscode voor de digitale Toolkit "Vlot & goed aan de slag" zodat jullie alvast kunnen beginnen met de voorbereidingen. De Zwaaistenen worden zo snel als mogelijk bij je bezorgd.

De Toolkit "Vlot en goed aan de slag" heb ik speciaal ontworpen voor organisaties. Je vindt hier alle kennis die is opgedaan uit het pilotproject, de onderzoeken en de ervaringen elders in het land. Ook vind je er pr materiaal en inspirerende werkvormen. De Toolkit is essentieel voor iedereen die een Zwaaisteen® initiatief gaat starten. Door de 'instructies' uit de Toolkit te volgen ben jij in staat om direct een kwalitatief goed initiatief neer te zetten.

De volgende informatie vind je in de Toolkit.

  • Hoe zorg ik ervoor dat mensen gaan zwaaien? Vaak wordt gedacht dat een Zwaaisteen® plaatsen genoeg is om mensen tot zwaaien aan te zetten. Niets is minder waar! Zo moeten je Zwaaisteen-locaties bijvoorbeeld voldoen aan een aantal voorwaarden, willen voorbijgangers gaan zwaaien. Uit onderzoek blijkt dat onjuiste Zwaaisteen-locaties, bij bewoners zelfs irritatie kan oproepen waardoor ze stoppen met zwaaien.
  • Hoe werf ik mensen voor een Zwaaisteen®? Een facebookbericht en een persberichtje… en yes, de mensen melden zich vanzelf aan. Helaas, meestal krijg je niet veel respons. En als je dat wel krijgt dan zijn het vaak niet de mensen en de locaties die geschikt zijn. Hoe werf je nu de juiste mensen?
  • Hoe activeer ik mensen om vaker te gaan zwaaien? Hoe transformeer je mensen van een niet-zwaaiend persoon naar een zwaaiend persoon? Dat is een hele klus. Alleen het plaatsen van een Zwaaisteen® is onvoldoende. Het gaat hier om gedragsverandering. Aan de hand van een model laat ik de voorwaarden zien die nodig zijn voor deze transformatie. Voor deze kennis heb ik hulp ingeroepen van een psychiater.
  • Hoe bevestig ik een Zwaaisteen? Niet zo moeilijk toch? Zeker niet, maar je moet wel met een aantal praktische zaken rekening houden. Doe je dat niet... dan laten je sticker na een week los of struikelen de mensen over de stoeptegel.
  • Lekker aanbodgericht! Organisaties die een Zwaaisteen® initiatief starten gaan vaak aanbodgericht te werk. Niet perse erg. Maar hoe zorg je er nu voor dat de bewoners betrokken zijn? Hoe creëer je draagvlak? Heb je dat namelijk niet, dan kun je zwaaiende voorbijgangers wel vergeten.
  • Voor wie is de Zwaaisteen bedoeld? Niet voor eenzamen en ook niet voor ouderen. Juist niet. De Zwaaisteen® is er voor iedereen en mag nooit voor een bepaalde doelgroep worden ingezet. Waarom? Omdat dit stigmatiserend werkt en onveilig kan zijn. Hoe kan je de Zwaaisteen® dan toch inzetten voor ouderen, zonder dat het stigmatiserend werkt?

Deze (en meer) organisaties doen al mee

caret-down caret-up caret-left caret-right
Mark Peters Welzijn Zaventem (België)

"Ik ben gestart met de Zwaaisteen® omdat ik als buurtwerker mensen wil stimuleren om op een positievere manier naar elkaar te kijken. Uit de Toolkit heb ik veel handvatten en inspiratie ontvangen waarmee ik aan de slag kon. Supertof, echt een aanrader!"

Producten

PRODUCT: Zwaaisteen® initiatief met outdoor Zwaaisteenstickers

Aanbieding

  • 10 stuks + Toolkit € 199,- € 155,-
  • 15 stuks + Toolkit € 276,- € 232,-
  • 25 stuks + Toolkit € 390,  € 310,-

Levertijd: 3 - 5 werkdagen

Ga naar afrekenen 

PRODUCT: Zwaaisteen® initiatief met duurzame Zwaaisteenstoeptegels 

  • 10 stuks + Toolkit €530,-
  • Levertijd: 4 weken

Incl. verzendkosten à €85,-

Ga naar afrekenen

Start je een Zwaaisteen® initiatief dan is het belangrijk om je geplaatste Zwaaistenen bekendheid te geven. Heb je geen tijd om hiervoor zelf flyers te maken? Geen probleem, want je kunt ze ook gewoon kant en klaar bestellen.

Promotiepakket

  • Aantal: 400 stuks flyers
  • Aantal: 10 ballonnen met ballonstokjes
  • Levertijd: 3 - 6 werkdagen

PRIJS € 14,-  (incl. btw)

Ga naar afrekenen 

De investering 

Ik kan me voorstellen dat het starten van een Zwaaisteen® initiatief een 'flinke' investering kan zijn voor je organisatie. Besef dat je investeert in een initiatief dat zich vanaf fase nul heeft doorontwikkeld tot een initiatief dat gegarandeerd zorgt voor een glimlach, gezelligheid en (zwaai)contact. Alle kennis over wat wel en niet werkt ligt voor je klaar. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden en dat scheelt je veel tijd! En ook mooi, het initiatief heeft landelijke bekendheid en  het biedt jouw organisatie volop mogelijkheden tot positieve publiciteit.

Ervaring van anderen

Josien Tuhumury Welzijn de KEaRN

“Door de informatie uit de Toolkit hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden. Dat scheelt tijd. Ik heb ook geleerd dat ik het niet vanuit eenzaamheid ga introduceren maar vanuit ‘contact’, waardoor iedereen zich welkom voelt.”

VEEL GESTELDE VRAGEN

Het concept van de Zwaaisteen® is auteursrechtelijk beschermd en heeft een merkregistratie. Iedereen die met dit concept aan de slag wil gaan heeft een licentie nodig. De licentie ontvangt jouw organisatie door het aanschaffen van een pakket met Zwaaistenen. Jullie kunnen dus niet zelf aan de slag gaan of zelf een Zwaaisteen® gaan maken. Ook niet wanneer je de Zwaaisteen® een andere naam geeft.

Natuurlijk doe ik dit niet omdat ik anderen wil ontmoedigen. Ik doe dit om verschillende redenen.

  • Er is gebleken dat er essentiële kennis nodig is voor het opstarten van een Zwaaisteen® initiatief. Zonder deze kennis blijkt het initiatief niet goed te lopen en dat is slecht voor de geloofwaardigheid van de Zwaaisteen®. Het is zelfs schadelijk voor het imago.
  • Een geverfde zwaaihand blijkt niet te werken. Tijdens de pilot zijn wij hiermee begonnen maar al snel bleek het ontwerp onvoldoende tot zwaaien aan te zetten. Daarom hebben we proefjes gedaan met verschillende ontwerpen. Net zolang totdat we een ontwerp vonden waarvan de gebruikers aangaven dat het goed was. Het is dus veel meer dan een zwaaihand!
  • Ik heb de Zwaaisteen® bedacht en er maandenlang aan gewerkt. Behalve dat dit mij veel positieve energie geeft, kost het mij veel tijd en natuurlijk ook veel geld. De aankoop van Zwaaistenen zie ik daarom als een enorme waardering van jou. Een cadeautje en een mogelijkheid om mij te kunnen blijven inzetten voor de Zwaaisteen®.

 

In de Toolkit vind je alle informatie die is opgedaan door middel van testen, pilotonderzoek, evaluatie en recente ervaringen van organisaties uit het hele land.

Dit ga je leren:

♦ Wat de kracht van zwaaien is, zodat jij met overtuiging kunt uitdragen waarom zwaaien belangrijk is.

♦ Wat de ervaringen zijn van verschillende sociaal werkers uit Nederland en België, zodat jij een vliegende start kunt maken.

♦ Wat de goede en minder goede plekken zijn om Zwaaisteen te plaatsen, zodat jij direct de juiste keuze maakt en jouw Zwaaistenen daadwerkelijk oproepen tot zwaaien.

♦ Welke strategieën écht werken om mensen uit te nodigen om Zwaaisteenhouder te worden, zodat jij snel de juiste mensen vindt.

♦ Hoe je veel mensen kunt bereiken met de Zwaaisteen, zodat de impact groot is.

♦ Welke strategieën je kunt inzetten om mensen te blijven triggeren om daadwerkelijk te zwaaien bij het passeren van een Zwaaisteen.

♦ Hoe je kunt voorkomen dat de energie na een tijdje terugloopt en de Zwaaisteen zijn functie verliest.

♦ Hoe je snel kunt beginnen, zodat jij niet eindeloos verzandt in overlegvormen maar alvast kunt gaan experimenten.

♦ Welke ludieke tips, promotiematerialen en uitgewerkte werkvormen jij kunt inzetten zodat jij tijd bespaart en snel zult shinen met de Zwaaisteen.

Iedere gemeente heeft zijn eigen regels. Soms mag je de stoeptegels zelf plaatsen. Soms houdt de gemeente de regie liever zelf in handen. Dit heeft meestal te maken met de veiligheid. Vraag het dus even na.

Een Zwaaisteensticker is een goed alternatief voor de stoeptegel. Je kunt ze zelf plaatsen en verwijderen. Ik heb nog niet gehoord dat een gemeente hier problemen mee heeft.

 

De Zwaaisteen® is auteursrechtelijk beschermd en heeft een merkregistratie. Het concept kopiëren is niet toegestaan.